söndag 6 januari 2013

A fresh (healthy) start of the year



Nystart, nya tag, nyårslöften, förväntningar. Det surras omkring oss oavsett om vi vill det eller inte. Jag har inte avgett några nyårslöften men tänker precis som många andra försöka äta lite nyttigare, lite grönare och lite mer ekologiskt på det nya året. Även om min jul var ganska försiktig när det gäller maten känns det ändå som jag vill äta lite bättre och mer genomtänkt nu. Jag brukar tänka att det är vad man äter mellan nyår och jul som spelar roll och inte tvärtom...


Även om man äter nyttigt kanske man vill unna sig något sött. De här nöt-/fruktbollarna är perfekta då. Inget tillsatt socker och massor av gott innehåll. Gör så här: rosta drygt 1,5 dl blandade nötter (jag tog hasselnötter och paranötter) och 1 dl solrosfrön var för sig. Gnugga loss skalen från nötterna med hjälp av en handduk. Mixa nötterna och fröna i en matberedare till smulor, blanda i 8-10 fint klippta torkade fikon, 1 dl tranbär, 1-2 msk kokosflingor, 3 msk kaffe och 2 msk kakao. Mixa ihop allt och forma till små bitar/bollar. Ställ kallt! Jag valde att doppa bollarna i mörk smält choklad men man kan också rulla dem i kokosflingor eller dekorera på annat valfritt sätt. Bon Appétit!




New Year, promises and expectations. It's there around us whether we like it or not. I have not made ​​any New Year's resolutions this year, but like many others I will try to eat a healthier, a little greener and more organic this year. Although my Christmas was pretty low-key when it comes to food it still feels like I want to eat a better now. I tend to think that it's what you eat between New Year and Christmas that matters and not the other way around...

Even if you eat healthy, you might want to indulge in something sweet. These nut/dried fruit confectionery are perfect then. No added sugar and lots of good ingredients. How to? Roast 3/4 cup mixed nuts (without peel) in a frying pan (I took hazelnuts and Brazil nuts) and 0,4 cup of sunflower seeds. Mix nuts and seeds in a food processor and add 8-10 finely chopped dried figs, 0,4 cup of dried cranberries, 1-2 tbsp coconut flakes, 3 tablespoons coffee and 2 tablespoons cocoa. Mix together and form into small pieces. Set cold! I chose drizzle some melted dark chocolate over the cold pieces but you can also roll them in coconut flakes or decorate in any other way. Bon Appétit!

8 kommentarer:

Lotta 8`) 6 januari 2013 kl. 15:48  

Hej Karin och god fortsättning! Härliga bilder på nyttigt godis :) skall prova ditt recept, och kan tänka mig att doppa dem i mörk choklad :)
Har inga löften jag heller, några nya mål förstås, men det är mer på det personliga planet, typ öka på löpningen, cykla till jobbet och som alltid: sänka ribban när jag känner att jag vill förmycket och inte hinner. Ha det bäst, kram ♥

Petra / Popetotrora 6 januari 2013 kl. 18:06  

Låter ju dundergott!

Camilla Alvén 6 januari 2013 kl. 18:48  

Hej och god fortsättning på 2013!
Jag tänkte också försöka vara lite nyttigare, äta mer ekologiskt och röra på mig lite mer. En första början är att jag har bytt ut bröd mot GI-knäcke, så gott!
Ha det bra
Kram

Anna/Rackarungar 6 januari 2013 kl. 20:10  

Är av gammal vana lite skraj för sötsaker utan socker, men detta låter ju faktiskt ganska gott.
Dina bilder däremot är jag inte ett dugg skraj för. Jag är bara full av beundran. Du kan verkligen det där med bildkomposition!

Emschen 7 januari 2013 kl. 12:54  

God fortsättning,

Varför ska alltid alla sötsaker ersättas med torkade frukt och nötter? Jag gillar inte torkade frukt och nötter. tänk om jag hade älskat det. Så enkelt det hade varit då att välja bort alla sötsaker.

Äta mer ekologiskt har jag varit inne på, förra året, men tyvärr blev det MKT dyrare (handlade i princip allt ekologiskt) så det funkade inte.

Lycka till med dina mål!

millandante 7 januari 2013 kl. 23:29  

Åh så gott! Fina är de också:) Gillar uttrycket "vad man äter mellan nyår och jul..." så bra;)

Tackar och sparar receptet:)

KRAM

Fröken Fräken 8 januari 2013 kl. 21:35  

Ja, här är det en som lider lite av chokladabstinens sedan alla ärliga helgdagar..! Och visst blir man än mer godissugen av att vara på jobbet? Jag tycker att de ska börja servera sådana här chokladbollar där :-)

Jes/Vita villa vila 9 januari 2013 kl. 22:23  

Otroligt vackert....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Bloggintresserade

Fabriken

Fabriken
Fabriken

Copyright

All photos and text copyright Karin A fotografi 2010. Do not copy or use my work without my written permission. Thank you!

About This Blog

Välkommen till Karin A fotografi! Här på bloggen delar jag med mig av både smått och stort i vardagen. Besök gärna min hemsida för att se mer/fler bilder. Tack för att du kikar in!

Welcome to Karin A photography! My aim with this blog is to share pictures of both big and small things from my every day life. You are welcome to visit my homepage. Thanks for stopping by!

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP