torsdag 2 februari 2012

En köttfri månad och en (grön) smoothie.



Jag har bestämt mig för att låta februari vara en köttfri månad. Inte för att jag måste utan för att jag vill. Inte för att jag inte gillar kött utan för att jag vill äta mindre (och bättre) kött och mer grönt. Nu hoppas jag samla inspiration till mer vegetariska rätter. Om jag kommer över (eller experimenterar mig fram till) några bra recept kommer jag att dela med mig av dem här. Apropå mer grönt - just nu startar jag gärna dagen med en grön smoothie. Förutom de vanliga frukterna/bären ingår lite grönt i form av spenat (ärter, ruccola osv. fungerar också men har inte testats ännu). Det smakar bättre än det låter! ;) För att göra det hela ännu lite nyttigare har jag också i ett par teskedar linfrö/solrosfrö. Till ett lite större glas behöver du en deciliter färsk (spenat), en deciliter blåbär, 1 banan, ev. en kiwi och ca en halv deciliter vatten. Mixa i blender till en slät smoothie. Njut! 

I've decided to eat no meat in February. It's not that I don't like it but I need to eat more vegetarian food and vegetables.  Now I hope to find more inspiration to do so. If I find any nice recipes I will share them with you here on the blog. Speaking of vegetables - at the moment I have "green" smoothies for breakfast. Use the same fruits/berries you usually have in the smoothie (for example one banana and blueberries) and add spinach, ruccola or other green leaves/vegetables. It's actually delicious. Enjoy!

19 kommentarer:

Tusenfröjd 2 februari 2012 kl. 08:05  

SÅ nyttig du ska vara!!! Men det låter ju himlans gott med lite spenat i. Det får jag nog allt prova.... i smyg när barnen inte ser:-D
Ha en fin dag / Liv

Camilla 2 februari 2012 kl. 08:59  

Vad kul. Jag testade med vegetariska luncher i en vecka i höstas. Det spred sig i mig och nu har jag inte ätit kött på fyra månader. Inte för att jag måste, för att jag vill och att det känns bra i kroppen. Svårt är det inte heller.

Monika 2 februari 2012 kl. 09:05  

great idea, particularly the month before the spring;) for ages I am pleased eating vegetarian meals, and today I will prepare banana fritters with porridge oats and honey;)
I am greeting!
m.

Salma 2 februari 2012 kl. 14:07  

hello :)

i just hopped over here from christina greve's blog and i really like it here :)

i'll come back for sure!

have a nice day
salma

Kuriosakabinett 2 februari 2012 kl. 16:40  

Jag blir så glad när fler än mig själv faktiskt tänker till och förbättrar sina vanor.

Fröken Fräken 2 februari 2012 kl. 19:00  

Goda vegetariska recept tas tacksamt emot! Älskar vegetariskt, men är tyärr inte så bra på att laga det själv.. fast idag fick jag till en enkel grönsakssoppa :-)

Solveig 2 februari 2012 kl. 23:55  

Mums vad det ser gott ut! Heja heja! Jag har inte ätit en köttbit på 30 år - och jag har fortfarande mina egna tänder...;)

Madde 3 februari 2012 kl. 11:38  

Vilken vacker bild:)

Lotta ♥ ohlovely.se 3 februari 2012 kl. 15:58  

Mmmm, så gott det ser ut. Kanske ska testa att slänga i lite mer än bär i smoothien. :) Tack för tips!

Grön månad är ju en toppen idé. Ärligt talat.. jag har aldrig varit en köttälskande människa. Jag äter helst fisk och kyckling om det ska vara kött.

Nu när jag är gravid är jag inte det minsta sugen på kött. Nja, kanske fisk då.

Ha en fin fredag!
Kram kram

Nancy B 3 februari 2012 kl. 22:29  

I just found your lovely blog in Artful Blogging. Now I will enjoy seeing your lovely photos. Enjoy your vegan February. Sometimes I do that too and my daughter-in-law is a vegetarian also.

Camilla Alvén 4 februari 2012 kl. 16:30  

Ser gott ut!
Lycka till med din köttfria månad, jag slutade äta kött för flera år sedan och har faktiskt inte saknat det alls. Enda gången det kan bli lite jobbigt är när man blir bortbjuden och när man går ut och äter, det finns ofta inte så mycket vegetariskt att välja på.
Ha det bra
Kram

Katy Noelle 5 februari 2012 kl. 04:23  

Your mood board is very, very pretty! your smoothie looks incredibly delicious! and, the books and ranunculus - so fresh! The style that comes out of your lens is quite light and feminine and so pretty and always brings me a gentle smile!

=]

Timjanoakleja 5 februari 2012 kl. 19:08  

Bra grej, jag skulle vilja äta mer vegetariskt men det är svårt... Hoppas du hittar några bra recept att dela! Väldigt vacker bild, man blir sugen!

Hoppas helgen var bra, vi hade det jättebra.

Kram

Gosigt o vilt 5 februari 2012 kl. 21:10  

Jag skulle aldrig vilja vara utan kött !!! Jag blir tom sugen när jag står och styckar en älg.

Lotta 8`) 6 februari 2012 kl. 06:50  

Det ser gott ut och låter så nyttigt! Vad duktig du är! Tror jag skall testa jag med, blir en bra start på dagen, men visst äter du mer än smoothien?

Jag tror inte du behöver klippa Murgrönsviolen, du kan ju leda de långa rankorna till en kruka jord, och se om de vill rota sig där?
Ha en bra vecka och berätta gärna vad du äter! Kram ♥

Camilla Bergvall 6 februari 2012 kl. 08:48  

Åh, vad roligt att läsa att du ska testa den gröna sidan.
Kika gärna i min blogg: vegoinspiration.blogspot.com , där finns recept på en massa kul mat.

Kan även tipsa om http://veganvrak.blogspot.com/
Där hittar jag mycket av min inspiration.

Lycka till!

Susanna 6 februari 2012 kl. 09:16  

Jag gör som du, minskar på köttet och har då råd med kravkött och ekokött. Utbudet blir allt bättre, nu har jag t o m hittat ekologisk italiensk salami :) Och gröna smoothies är verkligen en höjdare. Jag gillar bäst att använda spenat, maché, mangold, romansallat, citronmeliss och persilja. Ruccola blev alldeles för beskt tyckte jag.

Lite inspiration för dina gröna rätter under februari månad kan du hitta här: http://samklang.se/mat.pdf

Hannele på Hisingen 6 februari 2012 kl. 12:27  

vi beställer fint kött från Gröna Gårdar.

LissenTo 9 februari 2012 kl. 21:57  

Åh det borde jag också göra och du får berätta sedan hur det känns efter en månad.

Kram Lissen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Bloggintresserade

Fabriken

Fabriken
Fabriken

Copyright

All photos and text copyright Karin A fotografi 2010. Do not copy or use my work without my written permission. Thank you!

About This Blog

Välkommen till Karin A fotografi! Här på bloggen delar jag med mig av både smått och stort i vardagen. Besök gärna min hemsida för att se mer/fler bilder. Tack för att du kikar in!

Welcome to Karin A photography! My aim with this blog is to share pictures of both big and small things from my every day life. You are welcome to visit my homepage. Thanks for stopping by!

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP