tisdag 12 april 2011

Påskpyssel

20110412_blogg4

Veckans tema på Fabriken är påskpyssel. Jag gillar påskpyssel. Kanske för att det finns många fina material att pyssla med (blommor, ris, ägg och fjädrar) eller kanske för att påskpyssel inte behöver vara komplicerat. Förra året var det milda pasteller som gällde för min del, i år har jag istället satsat på svart och vitt. Jag blåste ur vanliga ägg och doppade i skoltavlefärg. Jag hade inte planerat att doppa dem i färgen (ni kan ju tänka er hur mina fingrar såg ut efter det lilla "badet"...) men färgen ville inte fästa på äggen när jag målade med pensel. Istället rullade jag dem alltså i färg innan de fick torka på tandpetare som jag satte fast i en bit oasis. Även några vanliga pappägg fick ett par lager färg. Penna som går att skriva med på färgen och sedan enkelt kan tvättas bort går att köpa på Granit.Vad pysslar du med till påsk?

I like to craft for Easter. Maybe because there are so many beautiful materials to work with (flowers, twigs, eggs and feathers) or because it can be simple. Last year I was experimenting with pastel colours, this year I decided to go for black and white. I bought some chalkboard colour, which I dipped regular eggs in. I didn't plan to dip them in paint (you can imagine how my fingers looked after the little "bath" ...) but it was impossible to paint the eggs with a brush. However I did paint some paper eggs. Are you crafting for Easter?

17 kommentarer:

Karin Wijk 12 april 2011 kl. 08:35  

Ja nu blev jag också sugen på att påskpyssla :-) Snyggt med det svart/vita äggen mot de bruna fjädrarna. Gäller ju att ha tålamod när man håller på, tycker det ofta INTE blir som man har tänkt sig ;-)
Tack för kommentarerna! Angående vitbalans, så brukar jag ofta köra i raw också, så jag kan ändra på vitbalansen. Men då gäller det att man litar på det man ser på datorn...vilket jag tyvärr inte gör f.n. Sen vore det ju skönt för enkelhetens skull att det blev rätt i kameran från första början...men det är ju mest önsketänkande ;-) Ha en bra dag! / Kram

Tulipa 12 april 2011 kl. 08:43  

Grymt fint!!! (om man nu kan använda ett sånt uttryck!?!)

Jag blev väldigt sugen på att måla svarta ägg nu...

Kram Mariette

House number 15 12 april 2011 kl. 08:54  

Snyggt pyssel! Jag som har
svart tavelfärg...hm...nåja jag får
njuta av ditt påskfint istället.

Ha en fin dag!
kram Christina

Mormorsglamour- pyssel och inredning 12 april 2011 kl. 09:06  

Vilken otroligt vacker blogg och även om jag inte är mycket för påskpynt så är jag kär i ditt :) helt i min smak.
Ha en riktigt bra dag
/Helena

Anonym 12 april 2011 kl. 11:39  

Tjusigt, väldigt annorlunda! Jag tänkte också vara med på tisdagstemat, ska göra ett fågelbo av björkris idag är planen... :)

Kram!

PS Hihi, jag fick "moder" som ordverifiering. hur visste den det? ;)

Carina 12 april 2011 kl. 11:54  

Underbara ägg...vilket härligt påskpyssel!
Ha en fortsatt bra tisdag.
Kramen.

Lotta ♥ ohlovely.se 12 april 2011 kl. 12:45  

Underbart påskpyssel! Precis i min smak. Gillar verkligen idén!

Ha en fin dag!
Kram från Lotta

Sang Tao - Judith 12 april 2011 kl. 13:49  

Nydelige påskeegg!

Georgianna 12 april 2011 kl. 17:58  

Hi Karin! Oh, my, these are soo elegant. I must say, I would never have thought of black eggs but they look incredible, especially with the feathers.

Thanks for your visits and sweet comments – I'll be posting a lot more from my trip!

Wishing you a beautiful spring week, dear. xo – g

Marina 12 april 2011 kl. 19:40  

Ja, varför köra med samma färg alltid? Svart var snyggt det också.

Kram!

Karin 12 april 2011 kl. 21:14  

Så härligt att ta del av dina ägg. Blev så inspirerad förra året av alla olika ägg i bloggarna och nu njuter jag igen av att dekorera ägg av olika slag.

Glädjekällans Trädgårdsblogg 12 april 2011 kl. 22:19  

Snyggt Karin!
När jag ser ditt pyssel önskar jag nästan pyssellusten tillbaka. Den försvann för några år sedan. Hade pysslat nog ;-)
Ha det gott
Birgitta

Blommiga Karin 13 april 2011 kl. 20:01  

Härliga påskägg du gjort. Vackra fjädrar. I like it!!
Kommer du ihåg dina julkort hos Monica...du tyckte att det blev påskägg på ett av korten, men vet du vad? Bara några dagar efter såg jag JUL ÄGG i affären, så du var helt rätt ute..."Fniss"
kram

Lotta 8`) 13 april 2011 kl. 21:36  

Läckert och tufft påskris, gillar verkligen ditt pyssel! Blev ursnyggt!
Tänkte just på färgen gul när jag gjorde i ordning påskriset i stugan i helgen - så det är fint när vi kommer upp till påsk - och att gult är bannemig ingen fin färg! Får nog beställa ett par svarta ägg av dig till nästa påsk ;) eller så får jag hitta på ett maritimt påskris :)

Ha det allra bäst, kram ♥

Solveig 14 april 2011 kl. 22:47  

Tjusiga påskfjädrar, sådana har jag aldrig sett tidigare ..:) Jag målade mina naglar svarta istället, det ser galet hippt ut haha...vågar inte ta in något påskris, tror att jag får värsta allergiutbrottet då, men det är härligt att se hur fint du och alla andra pyssliga tjejer fixar till det... Önskar dig en solig helg! Kram

Yvonne - Frl. Klein 15 april 2011 kl. 16:55  

Liebe Karin,
das ist ein wunderschöne Idee.
Ich werde mich dieses Wochenende auch mal ans Eier bemalen machen!
Ein schönes Wochenende wünsche ich Dir
ganz viele liebe Grüße,
Yvonne

Camilla Alvén 16 april 2011 kl. 12:24  

Vad snyggt Karin!

Ha en skön påskhelg
Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Bloggintresserade

Fabriken

Fabriken
Fabriken

Copyright

All photos and text copyright Karin A fotografi 2010. Do not copy or use my work without my written permission. Thank you!

About This Blog

Välkommen till Karin A fotografi! Här på bloggen delar jag med mig av både smått och stort i vardagen. Besök gärna min hemsida för att se mer/fler bilder. Tack för att du kikar in!

Welcome to Karin A photography! My aim with this blog is to share pictures of both big and small things from my every day life. You are welcome to visit my homepage. Thanks for stopping by!

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP