söndag 18 augusti 2013

Weekend food and festives

Igår var jag bjuden på en sommarfest av bästa slag. Tänk er en gammal fin loge dekorerad med vimplar, långbord och udda porslin fyndat på olika loppisar. Tyvärr hade jag lämnat kameran hemma och kunde endast föreviga det hela med mobilen. Ni som följer mig på Instagram såg kanske bilden där (man kan också se den här).

Min helg har för övrig bestått av löpning och pannkaksätning. En alldeles ypperlig kombination om jag får säga det själv. Nästa lördag är det dags för midnattsloppet. Att springa en mil har kännts som en omöjlighet fram till nu. Men jag tror att det kommer gå vägen även om det inte kommer går fort eller se särskilt snyggt ut. Den stora vinsten med loppet är att jag har joggat mer regelbundet den här sommaren. Det i kombination med att jag tänker mer på vad jag äter känns väldigt bra.

Om man försöker äta lite nyttigare är pannkakor vanligtvis inte att tänka på. I helgen testade jag dock att göra "nyttigare" pannkakor (inte bara en gång utan tre gånger!). Tjockpannkaka med riven zucchini och morot kommer jag inte laga igen men pannkakor med mandelmjöl och ricotta tror jag kommer bli en stående favorit här hemma.



Pannkakor med ricotta och mandelmjöl
ca 8-10 små pannkakor

2 ägg
1,5-2 dl mjölk
1,5 dl ricotta
1 dl mandelmjöl
3 tsk fiberhusk
2 tsk bakpulver
ev. en liten nypa salt

Gör så här: Vispa samman alla ingredienser och låt smeten vila något. Späd ev. med lite mer mjölk. Smält smör (eller olja) och sänk värmen. Stek några min på varje sida i medelhög värme. Servera med färska bär till!



Den här veckan har Fabriken startat igen efter sommaruppehållet. Själv missade jag terminsstarten men räknar med att vara med på nästa torsdagstema. Detta är mitt bidrag till Fabrikens söndagsbild. Fler bilder hittar ni som vanligt här. Ha nu en fin vecka!

***

Yesterday I was attending a summer party. The festives took place in an old barn, which was decorated with bunting, long tables and odd porcelain bought at various flea markets. It was so beautiful! Unfortunately, I had left the camera at home. Those of you who follow me on Instagram might have seen the only picture I took already (you can also see it here).

Otherwise my weekend has consisted of jogging and eating/making pancakes. Next Saturday I'm taking part in a running competition (10 km). Until now it has felt as an impossible thing to do but I'm starting to think that I might actually manage to run those kilometres. The main benefit of the run is that I've been jogging more often this summer. I have also started to think more about what I eat, which feels so great.

If you try to eat a little healthier pancakes are usually a big no-no. This weekend I tried out some new "healthier" pancake recipes. This one with almond flour and ricotta cheese is certainly a new favourite:


Ricotta and almond pancakes
8-10 pancakes

2 eggs
1, 5 dl milk (approx 0,75 cups)
1,5 dl ricotta (0,75 cups)
1 dl almond flour (0,5 cups)
3 teaspoons Psyllium Husk Powder/Fiber
2 teaspoons baking powder
(salt)

Mix everything in a bowl and fry in a pan on medium heat. 

Have a great week ahead!

4 kommentarer:

På landet vid havet 18 augusti 2013 kl. 22:54  

Ser riktigt gott ut! Lycka till på loppet nästa helg!
Mvh Mia

tinajo 19 augusti 2013 kl. 06:27  

Mums mums!

Petra / Popetotrora 19 augusti 2013 kl. 22:21  

Ja, det låter faktiskt som en ypperligt trevlig och fin fest. Både en sån som man skulle vilja gå på och en sån som man skulle vilja dekorera och pyssla ihop själv. :)

Moa 20 augusti 2013 kl. 15:47  

Åh, så vackert och gott det såg ut! Tack för receptet också :)

Lycka till med loppet, visst är det härligt när man kommer in i att motionera regelbundet! :)

Kram
Moa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Bloggintresserade

Fabriken

Fabriken
Fabriken

Copyright

All photos and text copyright Karin A fotografi 2010. Do not copy or use my work without my written permission. Thank you!

About This Blog

Välkommen till Karin A fotografi! Här på bloggen delar jag med mig av både smått och stort i vardagen. Besök gärna min hemsida för att se mer/fler bilder. Tack för att du kikar in!

Welcome to Karin A photography! My aim with this blog is to share pictures of both big and small things from my every day life. You are welcome to visit my homepage. Thanks for stopping by!

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP