torsdag 7 mars 2013

Fabriken - plocka in våren/naturen


I väntan på att det ska börja grönska där ute kan man alltid tjuvstarta våren inomhus. Jag hade tänkt mig ett klassiskt inlägg här idag med bilder på de fina forsytiakvistar som snart kommer att blomstra i gult här hemma hos mig men så kom jag på att jag nog ville skriva om något annat...

Naturen, blommor, ja till och med våren är nog min främsta inspirationskälla. Med andra ord plockar jag gärna in allt vad naturen har att erbjuda här hemma. Men det finns lägen då det inte är så lämpligt att plocka in "naturen". Förra veckan frestade blomsteraffären med fina snittjulrosor till bra pris. Julrosfantast som jag är kunde jag naturligtvis inte mostå ett köp. Något jag fick ångra. Jag hann inte mer än få ner julrosorna i vasen innan de började sloka, hänga och tappa blad/ståndare/pisteller över hela mitt hem. Inte kul alls. Speciellt inte när hela julrosen är giftig och man helst inte ska röra vid den utan handskar.

Jag slängde upp några av blomsterstjälkarna på bordet och fotade några bilder. Sen åkte hela rasket i papperskorgen. Summa summarum: vissa saker gör sig bättre i naturen än inne i våra hem. I de allra flesta fall är dock betydligt mer positivt att plocka in och inspireras av naturen. Mycket inspiration till detta hittar ni inne på Fabriken.

Idag var det klarblå himmel och fågelkvitter. Vårkänslor! Snart dröjer det inte länge förrän rabatterna fylls av vårtecken. Fin fredag allesammans!

***

The nature, flowers, and even the spring are probably my main sources of inspiration. I love to bring in all that the nature has to offer in my home. But there are situations when it's not "appropriate" to bring in the nature. Last week I found those gorgeous hellebore in the flower shop and I could not resist buying them. But I had barely put them in a vase before they began to fade. Not fun at all. Especially not when you know that hellebore is poisonous. Before I threw them in the trash can I had to shot some photos. In sum: some things do better in nature than in our homes.

Today it was clear blue skies and I heard bird song. Spring is soon here. Happy Friday everyone!

15 kommentarer:

Unknown 7 mars 2013 kl. 20:57  

jag älskar också julrosen. visste dock inte att den är så giftig. men jag ahr aldrig sett den som en inneblomma. jag lärde mig för många många år sedan att den hör hemma ute. så jag har aldrig köpt den för innebruk.
men så vacker ...
tänk att den fanns som snittblomma :)

din bild är i alla fall väldigt fin!
ha en fin kväll, u

I min smak 7 mars 2013 kl. 21:17  

Otroligt fin bild!
Susanne

Marina 7 mars 2013 kl. 21:17  

I går hade vi jättefint väder men inte idag. Kallt och blåsigt.

Mycket fina julrosor på bilden men så klart inte kul att de inte uppförde sig ordentligt.

Kram

kristina 7 mars 2013 kl. 21:22  

det blev dock en fantastiskt vacker bild!

Anna/Rackarungar 7 mars 2013 kl. 22:16  

Är inte julros vit?! Ja, du förstår ju, där är min kunskap i växternas rike. Hur somhelst blev det ju en urvacker bild. Och den vår du beskriver är inte här än. Inte ens i närheten. Det skulle blir -15 i natt och våra grannar åker till Thailand. Ibland känns livet så himlans orättvist. Hu!!

beautifully, suddenly 7 mars 2013 kl. 23:53  

They may be poisonous but they are so beautiful! I love this photo :)

Georgianna 8 mars 2013 kl. 04:03  

Hi Karin,

Beautiful image!

Hellebores don't do well as cut flowers EXCEPT if you cut them very close to the flower and float the blossoms in a pretty dish filled with water. They will last up to a week that way.

I have dozens of hellebores in our garden and have never even thought about them being poisonous. I just love the fact that by mid February they are blooming like crazy!

Anyway, really gorgeous image. :)

xoxo

Malin - Stjärnflocka 8 mars 2013 kl. 08:01  

Är väl igentligen så att det mesta gör sig bäst i naturen, men man vill ju så gärna ha det nära... :)
Bilden är ljuvlig!!! Så det var väl värt i alla fall!
Kram Malin

CreandoPhoto 8 mars 2013 kl. 09:33  

Jättevacker, men skit när de inte klarar sig längre. Du skulle ha gått tillbaka med dem!

Lotta ♥ ohlovely.se 8 mars 2013 kl. 13:01  

Underbart! Så vackert. :)

Du har en liten utmaning hos mig, om du vill. :) Se här: http://www.ohlovely.se/2013/03/06/8-saker-om-mig/

Ha en fin helg!
Kram från Lotta

Sherri B. 8 mars 2013 kl. 13:32  

What a beautiful flower...I'm glad you captured that one shot!

steph 8 mars 2013 kl. 14:46  

so glad you captured their beauty before they got trashed!.....i've tried bringing mine in from the garden, too----much enjoy them quickly! but they are sososososo pretty!

Sarah B 8 mars 2013 kl. 23:48  

Beautiful shot. Yes, I have found that hellebores do not last at all when picked. Best enjoyed in the garden :)

Katy Noelle 9 mars 2013 kl. 16:03  

Hello, Karin! =]

I've seen an awful lot of hellebore in bouquets and, so, thought that they must be a wonderful cut flower. hmmmm.... =/ I've mentioned it a million times but, after over a decade of really, really wanting them, I finally planted them in my garden, this past autumn. I can't wait to see what happens, this spring! They're expensive and very hard to find around here, though.

We have a pretty solid blanket of white outside but it's not too deep and the temperatures are thaw temps - 7-ish C is forecasted for the next ten days. More than that, we woke up to sunny and blue, blue skies, this morning, too, for the first time in a long time! It's all just wonderful, isn't it?

and, some of my favorite images of yours that I can bring to mind are all spring flowers. Interesting! ;) and this image is just lovely! =] xo

and, now, I'm going over to flickr to send you a link to some images of hellebore. =D

Best wishes to you! =]

xxo

Birgit 20 mars 2013 kl. 11:26  

Ja de är vackra, synd att de inte klarade sig i vatten! Jag trodde bara det var roten som var giftig, hmm, får se till att lille G inte smakar eller ens rör vid dem då! Som tur är växer mina rätt långt in i rabatten.

Ordverifieringen är rätt jobbigt, har du funderat på att ta bort den? Du kanske kan testa och se om du får mycket spam? Det är ofta omöjligt att läsa, och jag måste skriva allt minst tre gånger innan den godkänner, och ibland hjälper inte ens det...

Kram Birgit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Bloggintresserade

Fabriken

Fabriken
Fabriken

Copyright

All photos and text copyright Karin A fotografi 2010. Do not copy or use my work without my written permission. Thank you!

About This Blog

Välkommen till Karin A fotografi! Här på bloggen delar jag med mig av både smått och stort i vardagen. Besök gärna min hemsida för att se mer/fler bilder. Tack för att du kikar in!

Welcome to Karin A photography! My aim with this blog is to share pictures of both big and small things from my every day life. You are welcome to visit my homepage. Thanks for stopping by!

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP