torsdag 22 november 2012

Fabriken - glöggfest



Fabriken bjuder in till en hejdundrande glöggfest och här är mitt bidrag till festen. Jag gillar glöggfester, en trevlig, ganska opretentatiös tillställning innan julstressen sätter in och ingen längre har tid. Vi har ju alla våra favoriter men det fina med glöggfester är att det finns så mycket roligt att testa. För min del brukar det bli en blandning av sött och salt på bordet. 



Brietårta toppad med honung, nötter och tranbär.

Lanlivs fläderglögg: Dela en vaniljstång och lägg den och 8 hela kryddnejlikor, 1 liten bit torkad ingefära, 1 kanelstång, 1 stjärnanis i  3 dl flädersaft. Låt dra minst ett dygn. Sila bort kryddorna. Tillsätt en flaska torrt vitt vin och värm till strax under kokpunkten. Servera med apelsinskivor och kanelstång.

Honungsrostade nötter: 210 gram blandade nötter och mandlar, 3 tsk råsocker, 1 tsk sambal oelek, 1 tsk salt, 1 msk vatten och 1-2 tsk flytande honung. Blanda nötter och mandlar med råsocker, sambal och vatten i en bunke. Rosta i ugn i 225 grader i 10 min. Rör om då och då. Ta ut nötterna och blanda med honung och låt svalna (OBS! Era nötter kommer inte se ut som mina....jag följde i vanlig ordning inte receptet...;)). 

I år funderar jag på att bjuda på något matigt, kanske en glöggryta! Och såklart julgodis, saffransbullar, pepparkakor och glögg (varför inte ekologisk!?). Vad finns på bordet när du bjuder in till glöggfest?


Mer glögginspiration finns hos Fabriken.

13 kommentarer:

CreandoPhoto 22 november 2012 kl. 19:34  

Ett underbart inlägg! Den där nöthistorien ser helt magiskt god ut..... :)

Kramar

Petra / Popetotrora 22 november 2012 kl. 20:38  

Fin-fina bilder. Som alltid!
Blev väldigt intresserad av nätterna, men jag vill ju att dom ska se ut som dina ju. :) Hur gjorde du?

Johanna / Fru form o fix 22 november 2012 kl. 20:45  

Härliga bilder!

Jes/Vita villa vila 22 november 2012 kl. 21:17  

Underbara foton vännen!

Lotta 8`) 23 november 2012 kl. 09:48  

Mmm.. mycket gott på dina bilder! Brietårtan! måste provas :)
Ingen glöggfest i helgen för min del men jag kan förbereda och pynta lite. Ha det bra Karin, kram

CreandoPhoto 23 november 2012 kl. 11:08  

Sv; Det är ett canon 50 mm 1,4. Hade ett 1,8 innan, så detta är en uppgradering kan man säga. Stativet är en budgetvariant, Andersson någonting tror jag. Tänker att det är bättre än det jag har, som är helt trasigt :)

Kramar

Katy Noelle 23 november 2012 kl. 13:33  

Yum! ;) (seriously! )

xo

millandante 23 november 2012 kl. 14:24  

Åh vilket härligt och gott inlägg!! Blir ju så sugen på att testa något nytt i år, annars brukar det mest vanliga åka fram här, pepparkakor med mögelost, lussekatter osv. Tack för inspiration!

Jo fick med mig lite kläder hem igår vilket var välbehövligy, samt lite småsaker som papper och pennor:) Härligt att shoppa ibland;)

Kram och fin helg!

Camilla Alvén 23 november 2012 kl. 15:55  

Mmm, älskar glögg!
Jag brukar bjuda på paj; lökpaj, ost och skinkpaj, soltorkade tomater och fetaostpaj. Och, så klart, lussebullar, mjuk pepparkaka, pepparkakor, julgodis.

Ha en skön helg
Kram

Marina 23 november 2012 kl. 16:58  

SÅ vackert så! JAg har inte druckit glögg ännu men till nästa helg ska det bli. Mmmm....

Kram o trevlig helg!

Anna/Rackarungar 23 november 2012 kl. 17:50  

Vilket sagolikt inlägg. Älskar pastellkulorna, är det möjligtvis de från Rusta? Jag stod och höll i dem när jag slutligen tog de bruna. Big mistake, känner jag nu!

Urfint hur som. Och nötblandningen - mums!

Lotta ♥ ohlovely.se 23 november 2012 kl. 22:17  

Åh. Vilket ljuvligt inlägg! Helt underbart. Tack, tack, tack! :)

Kramar

Georgianna 25 november 2012 kl. 18:59  

Hi Karin! So festive and pretty! I love that white lacey candle holder, too. Hope you are having a lovely weekend.

xoxo

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Bloggintresserade

Fabriken

Fabriken
Fabriken

Copyright

All photos and text copyright Karin A fotografi 2010. Do not copy or use my work without my written permission. Thank you!

About This Blog

Välkommen till Karin A fotografi! Här på bloggen delar jag med mig av både smått och stort i vardagen. Besök gärna min hemsida för att se mer/fler bilder. Tack för att du kikar in!

Welcome to Karin A photography! My aim with this blog is to share pictures of both big and small things from my every day life. You are welcome to visit my homepage. Thanks for stopping by!

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP