onsdag 10 oktober 2012

Apples


Äppleträden fortsätter att leverera. Den här sköna högen plockade jag i söndags och till helgen lär det bli fler. Men äpplemos kokar jag inget. Så vad gör man av äpplena? Fryser in och plockar fram i vinter till äpplepaj? Chutney? Torkade äppleskivor? Kanske någon där ute som sitter inne på något riktigt bra äpplerecept/tips? Äpple i bröd av olika slag tycker jag är gott. Har ni testat äpple i scones? Om inte tycker jag ni ska göra det - det smakar nämligen inte dumt alls. Tärna äpple fint och blanda med lite kanel och socker innan du rör ner det i degen. För den som inte har ett sconesrecept till hands kommer här ett standardrecept...

Äpplescones (8 st)

4 dl mjöl (jag använde 2,5 dl vetemjöl och 1,5 dl dinkelmjöl)
2 tsk bakpulver
50 gram smör
0,5 tsk salt
1,5 dl mjölk eller filmjölk

1-2 äpplen (beroende på storlek)
kanel och ev socker

Gör så här: blanda ihop mjöl, salt och bakpulver i en bunke. Blanda i smör så att det blir en grynig massa och tillsätt mjölk eller filmjölk. Tärna äpplet fint, blanda med kanel och socker (efter smak) och rör ner detta i degen. Dela degen i 8-10 mindre bitar och rulla runda små bröd. Grädda i ugnen i 250 grader i ca 10 min.


It's time to harvest apples and they are delicious this year. I'm trying to figure out what to do with the apples.  Pies, sauce, chutney...what else do you suggest? Last weekend I baked scones with apple pieces and cinnamon, which was scrumptious. 

2 kommentarer:

Moa 11 oktober 2012 kl. 15:15  

Åh, vilken härlig äppelbild... Frukter är lite som blommor tycker jag, att titta på dem gör gott för själen :)

Hoppas du har en fin vecka!
Kram Moa

Sonja {Dagmars Kitchen} 12 oktober 2012 kl. 12:09  

Underbar äppelbild!! Kul att du kikar in hos mig ibland - och tur att du kommenterade så jag hittade dig! Vilken härlig blogg du har!

Här får du ännu mera äppeltips:

http://www.dagmarskitchen.se/?s=äpplen&searchsubmit-top=Sök

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Bloggintresserade

Fabriken

Fabriken
Fabriken

Copyright

All photos and text copyright Karin A fotografi 2010. Do not copy or use my work without my written permission. Thank you!

About This Blog

Välkommen till Karin A fotografi! Här på bloggen delar jag med mig av både smått och stort i vardagen. Besök gärna min hemsida för att se mer/fler bilder. Tack för att du kikar in!

Welcome to Karin A photography! My aim with this blog is to share pictures of both big and small things from my every day life. You are welcome to visit my homepage. Thanks for stopping by!

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP