söndag 18 september 2011

Äppel, päppel...

20110918_blogg2


Härliga äppeltider - jag kan inte låta bli att fota de fina äpplena (sorten på bilden är Alice och kommer från mina föräldrars trädgård). Goda är de ju också. Jag river och blandar i havregrynsgröten, klyftar och rostar i ugn med potatis och andra grönsaker och svänger gärna ihop en klassisk kompott...

20110918_blogg3

appelkompott

20110918_blogg1

Skön söndag!

***

It's time for apples - I can not help it but I love take pictures of the beautiful apples (the variety in the picture is called Alice and comes from my parents' garden). Of course they are delicious to eat too. I tear and mix in oatmeal, roast in the oven with potatoes and other vegetables and make apple compote/jam (boil water, lemon, honey, cinnamon and cardamom with apples. Serve with whipped cream or créme fraiche). Happy Sunday!

9 kommentarer:

mariaemb. 18 september 2011 kl. 15:07  

Du tar så vackra bilder! Inspirerande! Jag blir så sugen på att besöka slottsparken här vid oss och plocka lite äpplen. Mums!

Ha en fin söndag!
Kram Maria

Anonym 18 september 2011 kl. 18:00  

LÄCKERT! tror jag kanske snor idén med hjärtat...hoppas det är okey :)

Trevlig kväll
kram Louise
www.louisealexandersson.se

Marina 18 september 2011 kl. 21:23  

Så fina äpplen kan vara!
Fint med det där lilla hjärtat.

Här blev det äppelmuffins med kardemumma idag. Gott!

Kram!

millandante 18 september 2011 kl. 22:27  

Åh så fint!!! Ja äpplen är gott på alla sätt, verkligen:)
Lite kryptisk text där...;o

KRAM

Anonym 18 september 2011 kl. 23:30  

Så vackra bilder, sött med hjärtat! Kompotten låter jättegod, kanske skulle testa med några köpeäpplen.

Kram

Moa 19 september 2011 kl. 14:31  

Det ser både gott och vacker ut! Jag tycker det är så gulligt att skära ut en hjärtform i äpplet :) Härligt med skördetider tycker jag, även om jag inte direkt har något att skörda själv :)

Ha en fin vecka!
Kram Moa

Karins fotoblogg 19 september 2011 kl. 14:51  

Vilka ljuvliga bilder! Fint med det lilla hjärtat! Svenska äpplen är sannerligen gott! Vilken lycka att ha egna!

Hahaha :D Texten mellan dom två sista bilderna har blivit till "windings" bokstäver... undrar just vad du skrivit där! :D

Ha det gott!

ps...hemsidan ja.... ja, den borde ju ordnas och fixas.... hilfe! :) ds

Georgianna 19 september 2011 kl. 23:34  

These are so sweet! Apples are my favorite and I love the little heart. I make applesauce every year but I also grew up baking with them – we had an apple orchard and sooo many apples. :) xo – g

Anna-Malin 22 september 2011 kl. 07:22  

underbara bilder karin!!!!
å jag gillar :)

kram.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Bloggintresserade

Fabriken

Fabriken
Fabriken

Copyright

All photos and text copyright Karin A fotografi 2010. Do not copy or use my work without my written permission. Thank you!

About This Blog

Välkommen till Karin A fotografi! Här på bloggen delar jag med mig av både smått och stort i vardagen. Besök gärna min hemsida för att se mer/fler bilder. Tack för att du kikar in!

Welcome to Karin A photography! My aim with this blog is to share pictures of both big and small things from my every day life. You are welcome to visit my homepage. Thanks for stopping by!

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP