fredag 29 juli 2011

En skön trio


Tre blommande favoriter. Sådana där som alltid håller, som jag inte vill vara utan. Oavsett stämning och tid på året.

 20110724_blogg1

Viola hederacea, ampelviol eller murgrönsviol, är ofta driven till att blomma maximalt när man köper den men är lika söt när den blommar lite mindre och liksom slingrar sig åt alla håll och kanter. Kan övervintras inomhus på fönsterbrädan och trivs utomhus i kruka eller rabatt på sommaren. Inomhus om sommaren behöver den passas med vatten och i direkt solljus blir bladverket nästan limegrönt (nedan). Tidigt på våren kan den delas och bli många fler små plantor. 

Euphorbia 'Dimond Frost' (snötörel på svenska) måste vara en av de tåligaste växterna man kan tänka sig och dessutom är den alltid täckt av ljuvligt söta frostiga blommor. Helt enkelt underbar! Taklök, Sempervivum tectorum, vill jag inte heller vara utan. 
Viola hederacea, Euphorbia 'Dimond Frost' and Sempervivum tectorum. Such a wonderful flowering trio, in the garden or in the house and all year round. Happy weekend!


6 kommentarer:

Yvonne - Frl. Klein 29 juli 2011 kl. 11:18  

Liebe Karin,
so schöne Fotos!
Ich war gestern auch im Gartencenter und habe mir ein paar neue Pflanzen gekauft!
Ich wünsche Dir ein schönes Wochenende,
liebe Grüße,
Yvonne

Johanna Stålros 29 juli 2011 kl. 18:34  

Vilken fin blogg du har! Jättefina foton. Kram J

Anna tassar in.. 29 juli 2011 kl. 22:16  

Mmm du det är verkligen favoriter hos mig med...varje år vill man ha så att själen får sitt..jag älskar att odla och om någon snackar latin då ler jag med hela kroppen..:)

Anonym 30 juli 2011 kl. 18:11  

Jättesöt trio och vad bra de passar ihop! Snötörel måste jag nog skaffa... :-)

Kram

Lotta 8`) 30 juli 2011 kl. 22:47  

Åh - två av mina favoriter är med på bild - murgrönsviol och taklök :) Snötörel har jag faktiskt aldrig haft men måste ju prova nu när jag ser hur fin den är :)

Roligt att se liiiiite hemifrån dig :) Fina visitkort, skall snika åt mig ett nästa gång vi träffas :)
Ha en fortsatt skön sommar ♥

Fröken Fräken 31 juli 2011 kl. 11:15  

SÅ vackra allihopa! Jag har taklök ute på balkongen och de har under sommaren blommat med de mest konstiga blommor. Nästan så att man misstänker utomjordingar! ;-D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Bloggintresserade

Fabriken

Fabriken
Fabriken

Copyright

All photos and text copyright Karin A fotografi 2010. Do not copy or use my work without my written permission. Thank you!

About This Blog

Välkommen till Karin A fotografi! Här på bloggen delar jag med mig av både smått och stort i vardagen. Besök gärna min hemsida för att se mer/fler bilder. Tack för att du kikar in!

Welcome to Karin A photography! My aim with this blog is to share pictures of both big and small things from my every day life. You are welcome to visit my homepage. Thanks for stopping by!

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP