måndag 8 februari 2010

Inspiration - Denise Grünstein

Det har skrivits mycket om fotografen Denise Grünstein i år. Inte konstigt det. Hennes bilder för Matteus är det något alldeles speciellt med. Min första bekantskap med Grünsteins bilder gjorde jag i boken Klassiska tårtor på mitt sätt. I ärlighetens namn tror jag inte att jag har bakat en enda tårta från boken men det händer ofta att jag tar fram den och tittar på bilderna i den.


På trädgårdmässan Nordiska trädgårdar 2008 var Denise där och berättade om sin då nya bok 59 buketter från min trädgård och mer. I boken varvas dagboksanteckningar och sköna bukettbilder. Och i slutet får läsaren veta mer om fotografens syn på färg, form och fotografering. Klicka för att se blomsterbilder från boken och här för att se fler bilder för Mateus.



Bild: Denise Grünstein för Mateus

Detta är första inlägget i en ny inspirationskategori. Här kommer jag visa bilder som andra fotografer har tagit och som inspirerar mig. Grünstein har verkligen sin egen bildstil. Ljuset, färgerna och bildtänket är något speciellt. Hon bryter mot en del regler och visar på vikten av att följa andra (som att fota när ljuset är som vackrast). Bilderna är - enligt min mening - imperfekt perfekta. Vem fotar till exempel tårtor där hela bilden är ur fokus? Det är spännande, det är vackert och allt är fotat med en analog kamera.

8 kommentarer:

OF SPRING AND SUMMER 8 februari 2010 kl. 21:23  

Hon är en av mina favoriter!!! Bra val!
Kram Ingrid

Anna-Malin 8 februari 2010 kl. 21:41  

jag älskar hennes bilder. det finns en speciell känsla i dem som är svår att förklara. jag sugs upp och fascineras...
(brukar gå in på cameralink.com och njuta av hennes bilder...har du varit där?)

kram
anna-malin

Magnolia Handspun 8 februari 2010 kl. 21:41  

Oh Karin...hon ar fantastisk. Jag tycker det ar sa kul att titta pa fotogrfer fran Norden...deras stil ar ju helt specialle och anerlunda en har. Hennes stil ar ju sa unique.
Och jag ar med dej da det gjalder imperfekta perfexta...det ar ju det some ar livet igjentligen. Mamma berattade att den Svenska prinsen ar fotograf...har du sett vad han holder pa med?
Ha en trevlig mandag
xo

Anna-Malin 8 februari 2010 kl. 21:45  

dah....du länkar ju dit.... :S

kram igen!

Karin A 8 februari 2010 kl. 21:50  

Ingrid: Kul!

Anna-Malin: Hihi! Ja det är svårt att sätta fingret på vad det är men vackert är det.

Camilla: Ja visst är det! Det är nog med fotografering som med t.ex. inredning - att det kanske finns något nordiskt. Nej jag har inte sett hans bilder! :)

MODERN COUNTRY 8 februari 2010 kl. 23:38  

Hei Karin vennen!!

Håper alt bra med deg! Har jeg husket og ønske deg et riktig godt nytt år?! Håper du får et innholdsrikt og positivt år. Ja og mange fine fotostunder :)

Som jeg elsker din nye blogg!! Har lagt deg til under "magiske". Ja nå driver også jeg og knipser litt mer, men synes det er litt vanskelig med alle mulighetene på kameraet. Undrer hva slags software du redigerer dine bilder med. Ser frem imot lyset som kommer med våren, det gjør det enda morsommere og ta bilder. Åh som jeg lengter etter våren, har savnet den lenge nå.

Ha det riktig så godt i vinterdagene, god klem
Aina

Moa 9 februari 2010 kl. 07:09  

Hon är helt underbar! Jag hittade henne genom något reportage om "59 buketter...". Hon är verkligen en inspiration!

JULIEK 9 februari 2010 kl. 08:58  

Nydelige farger du : )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Bloggintresserade

Fabriken

Fabriken
Fabriken

Copyright

All photos and text copyright Karin A fotografi 2010. Do not copy or use my work without my written permission. Thank you!

About This Blog

Välkommen till Karin A fotografi! Här på bloggen delar jag med mig av både smått och stort i vardagen. Besök gärna min hemsida för att se mer/fler bilder. Tack för att du kikar in!

Welcome to Karin A photography! My aim with this blog is to share pictures of both big and small things from my every day life. You are welcome to visit my homepage. Thanks for stopping by!

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP