onsdag 20 januari 2010

PÅ FAT



Jag fick en fråga om varifrån muggen i föregående inlägg kommer. Den är formgiven av Lisa Bengtsson för Indiska. Det är en riktig temugg, alldeles för stor för kaffe egentligen. På tal om Indiska var jag inom "min" butik häromdagen och såg att de hade fått in en hel del kul porslin/glas inför våren, exempelvis koppen Peacock, även den formgiven av ovan nämnda Bengtsson.

Porslin är något som mitt hjärta klappar lite extra för - oavsett om det rör sig om arvegods, findesign eller loppisfynd. Porslinet på bilden är min mammas och lånades när jag fotade mina gamla trådrullar (loppisfyndade såklart!). En gång i tiden fanns trätrådrullarna i var mans hem men idag är de till och med ganska svåra att få tag i på loppis...

I got a question about the cup in the previous posts. It is designed by Lisa Bengtsson for a Swedish chain called Indiska. The cup is great for tea but actually too big for coffee. Speaking of Indiska, when I was there the other day I saw a lot of beautiful porcelain/glass.

Porcelain is something that I really enjoy - regardless if it's old treasures, design or flea market findings. The plate in the picture belongs to my mum and I just borrowed it when I photographed my old threads (flea market bargains of course!). Before you could find these in every man's home but today they are quite hard to find even on the flea market...

10 kommentarer:

Randi 21 januari 2010 kl. 05:57  

Vilken ljuvlig färgsammansättning - som en akvarell.
Vilka fina tips du bjuder på. Gillar koppen Peacock. Måste nog kolla Indiska när jag kommer till Malmö.
Kram Randi

Anna-Malin 21 januari 2010 kl. 07:12  

underbara färgtoner och det vackraste fat...

här har du en till som sväljer det mesta i vackert porslinsväg.. ;)

tusen tack för dina ord.....

stor kram
anna-malin

Lotta 8`) 21 januari 2010 kl. 09:42  

Vet du vad jag har i min sylåda? En massa trådrullar av trä.... ett arv från svärmor och jag är glad att jag är en hamster ;) Fast mina är inte upplagda fint på porslinsfat, som på din fina bild ;)
Porslin är vackert och roligt att samla på och söta fat tittas det extra efter på loppisar, passar ju så fint till lerkrukor och pellisar.

Jag städar i mitt syrum så kanske jag skulle få ordning på mina trärullar? Letar på loppis efter ett gammalt träställ för trådrullar och ser du något, får du gärna hojta till :)

Ha det gott Karin, kram :)

Photos by Storm 21 januari 2010 kl. 12:33  

Så fint det blir med alla färger och mönster. Vilka vackra färger på trådarna. Måste nog spana efter trätrådrullar på min specialloppis. Ha det bra/Lis

nilla|utanpunkt 21 januari 2010 kl. 15:30  

Trådrullar i träd, vilken nostalgikick.

Unknown 21 januari 2010 kl. 18:49  

Så vackert med gamla trådrullar i trä som ligger så här fint som ett färgglatt stilleben. Tänk så många gamla trådrullar jag slängt i mina dagar innan jag började uppskatta det gamla och genuina.
Kul att du startat denna fina fotoblogg!Ibland kan man behöva skifta vy lite för att inte fastna i gamla gängor, och du är ju så duktig på att fota.
Jag har lagt till dig i min blogglista så jag kan kika inom fler gånger och njuta av dina fina foton.
Ha det riktigt gott och ha en skön helg också!/Kramar Karin

Moa 21 januari 2010 kl. 19:58  

Åh, vilket ljuvligt stilleben! Jag blir alldeles salig av de härliga färgerna... Jag måste kika in på Indiska känner jag och titta på lite fint porslin :)

Ninni 21 januari 2010 kl. 21:56  

Vilket vackert stilleben! Så underbara färger, ljusa och vårlika.
Från en äldre släkting har jag fått ärva både trådrullar, knappar och övrigt sybehör. Trots att jag numera inte syr så mycket så kan jag inte göra mig av med dem, de ligger i en låda och får nog hänga med ett tag till:)
Ha en skön helg!
Kram NInni

Poppins 23 januari 2010 kl. 09:51  

Ja, jag är ju också svag för porslin och vilken tur att det finns så mycket vackert att titta på.
Det här är en mycket vacker bild, fint komponerat med materialkontrast och så de vackra milda färgerna.
kram från Poppins

FO - 2 25 januari 2010 kl. 21:10  

Veldig fint og kreativt.
Til å bli glad av.... :)))))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Bloggintresserade

Fabriken

Fabriken
Fabriken

Copyright

All photos and text copyright Karin A fotografi 2010. Do not copy or use my work without my written permission. Thank you!

About This Blog

Välkommen till Karin A fotografi! Här på bloggen delar jag med mig av både smått och stort i vardagen. Besök gärna min hemsida för att se mer/fler bilder. Tack för att du kikar in!

Welcome to Karin A photography! My aim with this blog is to share pictures of both big and small things from my every day life. You are welcome to visit my homepage. Thanks for stopping by!

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP