lördag 29 oktober 2011

Finally...

20111029_blogg
Ni som har följt min blogg ett tag vet att jag har en speciell "relation" (om man nu kan ha relationer till frukter...men ni förstår säkert vad jag menar) till citroner. De förekommer inte sällan på bild och allt som oftast använder jag citron i matlagning och bak. I februari 2010 skrev jag att jag drömde om ett eget citronträd och att skörda frukterna från det. Samma år införskaffade jag ett träd. Jag var nog inte speciellt hoppfull om att det skulle överleva (vintern) och ännu mindre trodde jag att det skulle bli några citroner på det. Men värt ett försök var det i alla fall. Under sommaren har trädet prytts av ett antal fina små frukter och nu har de mognat. Ibland slår "drömmar" in. Nu återstår bara att fundera över vad det ska bli av citronerna. Kanske ska jag torka i ugn så att jag kan njuta av dem hela vintern, göra lemon curd eller något helt annat. Förslag?

Någon kanske noterar min nya (usch!) copyright/vattenstämpel som pryder bilderna. Det är inte snyggt och trots att jag känner till alla argument mot vattenstämpling sitter den där ändå. Jag har länge varit trött på att mina bilder dyker upp lite överallt på internet, ibland med en länk tillbaka till källan men oftast inte. Men häromdagen upptäckte jag att någon (säkert flera) inte bara hade tagit flera utav mina bilder utan också redigerat/manipulerat dem. Hur ser du på copyrightstämplar på bilder?

Imorgon publicerar vi första bilden i fotoutmaning. Lämna en kommentar på min blogg så länkar jag till alla deltagare i morgondagens inlägg. Happy helg! ♥


***
Those of you who have followed my blog for a while know that I love lemons. They are fun to photograph and I often use lemons in cooking and baking. In February 2010, I wrote that I dreamed of having a lemon tree and to harvest lemons. That same year,  I got a tree. I was probably not very hopeful that it would survive (the cold winter) and even less, I thought that I would be able to harvest any lemons. But I decided that it was worth a try anyway. During this summer I saw small fruits on the tree and now they are ready to ripe. Sometimes "dreams" come true. I just have to decide what to do with/how to cook the lemons. Maybe I'll dry them in an oven so that I can enjoy them all winter, make lemon curd or something else. Do you have any suggestions?

Someone may notice the new copyright / watermark on my images. It is not pretty at all and even though I know all the arguments against watermarking I've decided to use one. I've for a long time been tired of seeing my pictures on the internet (blogs, tumblr etc), sometimes with a link back to the source, but usually not. But the other day I discovered that someone (probably several) not only had stolen some of my images, but also re-edited / manipulated them. Do you use a watermark on your images and what are your thoughts about it?

Tomorrow we will publish the first picture in the photo challenge. Leave a comment on my blog so that I can link to all the participants in tomorrow's post. Happy weekend!

16 kommentarer:

Yvonne - Frl. Klein 29 oktober 2011 kl. 11:18  

Liebe Karin,
Deine Bilder sehen wunderschön und erfrischend aus!
Ein schönes Wochenende wünsche ich Dir,
liebe Grüße
Yvonne

Anonym 29 oktober 2011 kl. 12:52  

Vackra bilder! Citroner är verkligen fotogeniska :)

Jag tycker att din logotyp var väldigt söt och diskret. Jag hade en vattenstämpel tidigare men jag kom av mig. Det är hemskt irriterande när folk använder ens bilder utan att länka tillbaka till blogg/flickr! Jag har funderat länge på att göra en ny vattenstämpel och börja använda den på alla bilder så att åtminstone alla nya bilder är lite mer skyddade. Egentligen skulle man ju ha sin webbadress med, men det är ju inte så snyggt. Det är så surt att folk är så slöa på att länka tillbaka. Det som stör mig mest är tumblr för där är det oftast omöjligt att hitta källan, man slussas bara vidare mellan alla som återbloggat bilderna utan att hitta någon länk till originalet så att säga... Nu har ju jag inget "företag" som blir lidande av att folk inte vet var mina bilder kommer ifrån, men det är ändå surt!

Hur som helst: ha en fin helg!
Kram Moa

LissenTo 29 oktober 2011 kl. 14:03  

Åh den första bilden med glittret bak på tallriken, urfin. Och du ibland måste man hjälpa drömmar på traven för att dom ska hända. Nu har du ju dina alldeles egna citroner :-)

Men vilka människor, som manipulerar med bilderna. Stämpeln var så diskret och fin, fick titta efter noga.

Ha en fin helg. Kram

Fröken Fräken 29 oktober 2011 kl. 14:59  

Wow! Sjukt imponerad av att du lyckats få citroner! Jag har haft ett litet citronträd men det blev inget mer av det...

Himla trist det där att det finns personer som inte respekterar att det är dina foton.. jag råkade ut för en bloggare som tog mina bilder och påstod att det var hennes och hennes pyssel.. morrr!

♡Johanna♡ 29 oktober 2011 kl. 16:59  

Karin, du tar så fina bilder och jag sitter och ler varje gång jag är inne och ser nya bilder du tagit. Du får verkligen till det. Ljuset, skenet, färgerna, ja allt är så vackert. Jag gillar dig skarpt!

Kram

Marina 29 oktober 2011 kl. 17:15  

Fina citroner!

Jag har ingen stämpel på mina bilder men jag tror inte någon är intresserad av att använda dem heller. Har aldrig märkt det i alla fall. Jag förstår att man gillar dina bilder men det innebär så klart inte att man får använda dem för det.
Jag har full förståelse för om man använder stämpel.

Kram!

Ninni 29 oktober 2011 kl. 18:52  

Men vad roligt! Ett bevis för att drömmar kan slå in eller hur. Och då måste det kännas ännu roligare att få fotografera sin egen skörd. Men vad göra av den. Jag kan tänka mig själv hur noga jag skulle välja bland recepten...Jag älskar också citron och använder olivolja med citronsmak ganska mycket. Lemon curd är ju farligt gott för att inte tala om Limoncello.
Vad trist det är med folk som stjäl bilder...jag hade namn på mina ett tag men sen glömdes det bort. Din vattenstämpel misspryder verkligen inte, den är så enkel och fin.
Vilken kul utmaning du hittat på. Den ska jag försöka hänga med på även om jag inte har någon trädgård att plocka ur.
Må så gott!
Kram Ninni

Annelie Johnsson 29 oktober 2011 kl. 22:13  

Vackert!!! Citroner som doftar är så fräscht o somrigt, jag hade nog torkat dem o sparat doften under höst o vinter.

Jag har oxå tvekat kring tämpel på mina bilder, men har lagt till en funktion som gör att man inte kan spara ner mina bilder, utan en del besvär. Tycker att det är trit att man hittar sina bilder lite här o där, men de som snor, kan lätt sudda ut din lilla logo, så lägg till i metaversionen din hemsideadress, och/ eller fläska på med en större logo med låg opacitet rakt över, som gör det svårare att klona bort.

Kram!!!

Camilla - Bitz n picez 30 oktober 2011 kl. 09:03  

Här är mitt bidrag till månadsbilden

http://bitznpicez.wordpress.com/2011/10/30/oktober-manadsbilden/


Om vattenstämplar; Jag har varit emot det rätt mycket, men jag börjar kunna se förbi stämplarna och se bilderna i alla fall.

Annelie 30 oktober 2011 kl. 09:39  

Åh vad roligt med egna citroner! Det hade jag ingen aning om att man kunde ha om man inte hade ett enormt växthus. Roligt! Du kanske kan göra salta citroner?

http://hemligakockan.blogspot.com/2007/06/lovesounds.html

Gör sig dessutom sjukt bra på bild, även om jag vet att du kan göra så mycket bättre än vad den här bilden visar:

http://exkursioner.taffel.se/taffel/tag/salt-citron/

ally 30 oktober 2011 kl. 12:33  

We've just harvested our first lemons too - its a lovely feeling :-)

Anonym 30 oktober 2011 kl. 22:34  

Härliga små citroner gula (som boktiteln)! Otroligt dåligt att sno bilder på nätet, och ännu mer så att manipulera dem!! Går det att anmäla på nåt sätt? Har de utgett sig för att ha tagit dem själva?

Kram

Anonym 30 oktober 2011 kl. 22:37  

Glömde svara på frågan, jag har ingen stämpel på mina men tar ju inte så fina och stöldbegärliga som du, och har ju som du vet valt att lösenordsskydda dem på lille G... Men jag tycker inte din vattenstämpel stör, tycker den var fin och diskret!

Annelie Esséus 1 november 2011 kl. 07:10  

Hamnade här genom en länk på en annan blogg, och vad hittar jag? Massor av fina bilder, älskar de här med dina citroner.
Och vattenstämpeln, tja jag vet inte, jag har funderat hit och dit på det där. På bloggen har jag lagt in förbjuden högerklick, men vet egentligen inte om det räcker. Stämpel på bilden kan man ju manipulera bort. Hur upptäckte du att dina bilder var stulna? Har ingen aning om det hänt mig....

Karins fotoblogg 1 november 2011 kl. 23:04  

Underbara bilder, citroner gör sig väldigt bra på bild. Och särskilt i dina bilder!! Jag tycker din vattenstämpel är fin och diskret men frågan är om det räcker? På vissa bilder går det säkert lätt att redigera bort om man nu vill det. I såna fall ska man göra den riktigt stor och det förstör ju verkligen bilden. Jag har tänkt testa det här med högerklicksskydd.

Vilka är så fräcka att dom snor dina bilder och vad används dom till?

Ha det gott, kram!

♥Karin♥ 2 januari 2012 kl. 23:49  

Vackra bilder som vanligt, Karin! Citroner är mina favoriter också - lukt, utseende och smak. Citronmarängpaj, mums!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Bloggintresserade

Fabriken

Fabriken
Fabriken

Copyright

All photos and text copyright Karin A fotografi 2010. Do not copy or use my work without my written permission. Thank you!

About This Blog

Välkommen till Karin A fotografi! Här på bloggen delar jag med mig av både smått och stort i vardagen. Besök gärna min hemsida för att se mer/fler bilder. Tack för att du kikar in!

Welcome to Karin A photography! My aim with this blog is to share pictures of both big and small things from my every day life. You are welcome to visit my homepage. Thanks for stopping by!

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP