måndag 15 februari 2010

Hjärtligt



Igår Alla hjärtans dag. Imorgon fettisdag. Flera tillfällen att fira lite extra nu. Tycker ni inte att det är välbehövligt i februari? I många länder äts pannkakor för att fira fettisdagen (eller karnevalen) men här är det ju såklart semlor som gäller, vilket jag bakade förra veckan. Med extra kardemumma i degen och hemmagjord mandelmassa (mixa mandlar, blanda med socker och mjölk) blev de riktigt goda. Med Alla Hjärtans dag i tanken dekorerade jag med små hjärtan på locket!

Yesterday Valentine's day and tomorrow Shrove/Fat Tuesday. There are a number of occasions to celebrate now. Don't you think it's much needed in February? In many countries it's typical to have pancakes this time of the year but here in Sweden we eat something called semla (cream bun or skinny Tuesday bun). A semla is a wheat bun with almond paste and whipped cream. I baked some last week and added additional cardamom in the dough and made homemade almond icing/paste (mix almonds with sugar and milk). It was so delicious! With Valentine's Day in mind, I decorated with little hearts on the top of the bun!

8 kommentarer:

FO - 2 15 februari 2010 kl. 09:12  

Så delikat, romatisk
og veldig, veldig
VAKKERT! :)

Lilla huset på prärien 15 februari 2010 kl. 09:18  

Underbart! Vilka härliga bilder du tar - det är rena rama fröjden.

Kram Jenny

Anna-Malin 15 februari 2010 kl. 09:40  

å så härligt mumsigt!
jag gillar den rosa tonen!!
det blir nog semlor till eftermiddagsfikan idag :)

kram
anna-malin

Lusthuset 15 februari 2010 kl. 14:55  

Vilken bra kombination både "nyttigt" och vackert. Får nog fixa en semla till i morgon då. Ha en skön vecka och en försenad Kram från i går!

Trollmor 15 februari 2010 kl. 18:18  

Mycket trevligt med dessa små tillfällen att fira.
Jag ser redan fram emot morgondagens mumsiga semla ;-)
Dina var verkligen sötsaker.
Hjärtekramar Trollmor

Photos by Storm 15 februari 2010 kl. 19:17  

Så gott med hembakta semlor. Med hemgjord mandelmassa. Vårlikt med den rosa duken. Tror jag tittar förbi dig i morgon/ Kram Lis

Magnolia Handspun 15 februari 2010 kl. 19:28  

...Happy late Valentines day.

I am drooling these are my most favorite buns...
mandlemassa & visp gradde...ohhhh.

Karin Wijk 15 februari 2010 kl. 22:46  

Vilken perfekt idé! Tänkte själv igår att det vore gott med semlor...men kanske inte så "hjärtliga". Det ska jag komma ihåg till nästa år!
Så fint med den prickiga duken också. Imorgon ska jag definitivt köpa semlor. / Karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Bloggintresserade

Fabriken

Fabriken
Fabriken

Copyright

All photos and text copyright Karin A fotografi 2010. Do not copy or use my work without my written permission. Thank you!

About This Blog

Välkommen till Karin A fotografi! Här på bloggen delar jag med mig av både smått och stort i vardagen. Besök gärna min hemsida för att se mer/fler bilder. Tack för att du kikar in!

Welcome to Karin A photography! My aim with this blog is to share pictures of both big and small things from my every day life. You are welcome to visit my homepage. Thanks for stopping by!

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP